Welke kleur had T. rex?

Onopvallend saai of opvallend gekleurd?

Het blijft een beetje een gok of en wat voor kleur T. rex had. Er zijn maar weinig fossielen van dinosaurushuid gevonden. Want alleen in zeldzame gevallen worden de weke delen van een dinolichaam, zoals een huid, fossiel. De fossielen die we wel kennen, zijn slechts afdrukken van dinosaurushuid met de kleur van het gesteente. Toch kunnen we wel iets zeggen over hoe kleurrijk T. rex er tijdens haar leven bij liep.

Net als de dieren van nu, deden dino’s alledaagse dingen, zoals een partner het hof maken, zich verdedigen tegen prooien of roven op andere dinosauriërs. Ook bij dino’s werd, net als bij de huidige dieren, het afgeven van signalen benadrukt met kleur. Bijvoorbeeld het lokken van vrouwtjes of het vertellen wie er de baas was: ‘Kijk mij eens!’ Sommige dino’s hadden een opvallende kraag rond de nek (Triceratops) of stekels over hun hele lijf (Stegosaurus).

Dinosauriërs in kuddes waren vaak minder opvallend gekleurd, met saaie strepen of vlekken (zoals de camouflagekleding van het leger) om rovers in de war te brengen. T. rex was met haar veren waarschijnlijk feller gekleurd. Als warmbloedige had ze de veren namelijk niet nodig om warm te blijven. Dus konden ze geen ander doel dienen dan opvallen. Groen, gifgroen, paars, rood, geel, roze: alle kleurcombinaties waren mogelijk.