T. rex komt eraan

Evolutie van Koning Dino

In het Krijt-tijdperk was er een heftige 'wapenwedloop' gaande tussen de planteneters en vleesetende dinosauriërs. Planteneters ontwikkelden steeds betere schilden, platen en hoorns, vleeseters grotere bekken en vervaarlijker tanden. Ook werden ze groter en sterker. Vanuit de vroege vleeseter Eotyrannus, die rond 120 miljoen jaar geleden leefde, ontstond in de loop van het Krijt een grote diversiteit aan Tyrannosaurus-soorten. De soortvorming werd versneld door dramatische veranderingen in de leefomgeving, vooral veroorzaakt door daling en rijzing van de zeespiegel. Dat zorgde ervoor dat populaties geïsoleerd van elkaar raakten en zich tot aparte soorten konden ontwikkelen.

Een 95 miljoen jaar oude voorloper van Tyrannosaurus rex is in 2009 opgegraven in Utah in de Verenigde Staten. Lythronax argestes, die je kunt zien als de ''opa'' van T. rex, beschikte al over het typische T. rex lijf en het dodelijke 'slagersgereedschap' in zijn bek. Het is mogelijk dat vanuit deze soort de superrover Tyrannosaurus rex ontstond, een gebeurtenis die 67 miljoen jaar geleden plaatsvond. T. rex is zowel de bekroning als de afsluiting van de evolutielijn, want daarna was het afgelopen. Tyrannosaurus rex stierf uit, samen met alle andere dinosauriërsoorten die het einde van het Krijt hadden gehaald.