Leefomgeving van T. rex

Een tropisch dinoparadijs

T. rex leefde in zweterige bossen die zich uitstrekten langs rivieren, meren en langs de zeekusten van het Laat-Krijt. Hier groeiden allerlei planten, zoals boomvarens, palmen en magnolia’s. Sommige van die planten - zoals cycaspalmen en magnolia's - groeien vandaag de dag nog in veel Nederlandse huiskamers en achtertuinen, en natuurlijk in de kassen van de Hortus. Die eiwitrijke maar vaak ook lastig te verteren planten vormden het voedsel voor grote planteneters als Triceratops en Edmontosaurus. Op hun beurt waren zij weer het voedsel voor T. rex. In de bossen leefde ook een kleinere soort: Nanotyrannus. Deze "Calimero Tyrannosaurus" zal zich met kleinere prooien hebben gevoed, of misschien wel met de restanten van het grote T. rex-maal.

Het leefgebied van T. rex was dus een waar paradijs met eten in overvloed voor iedereen. Het klimaat was tropisch warm en de lucht bevatte een hoger gehalte aan kooldioxide dan vandaag de dag. Een beetje een broeikaswereld, maar daar hielden bomen, struiken en lagere planten wel van. Ze groeiden als kool. Het nadeel is dat in zulke warme bossen de kansen voor een dier om fossiel te worden niet zo groot zijn. Door de warmte en hoge vochtigheid vergaat het lichaam immers snel.