Vogels zijn familie van T. rex

Dus dan kun je mussen vliegende dino's noemen

Met de vogels hebben dinosauriërs veel kenmerken gemeen. Zelfs meer dan met reptielen als de krokodil. Zo hebben zowel vogels als dinosauriërs holle botten en lopen beide op twee voeten. Ook uniek voor dinosauriërs en vogels is het furcula: een vorkvormig been (in het Latijn betekent furcula ‘vork’) wat een samensmelting is van de twee sleutelbeenderen. Omdat hun furcula zo groot is, kunnen vogels vliegen.

Maar er zijn meer bewijzen voor nauwe verwantschap. In 2006 haalde een team wetenschappers zacht organisch weefsel uit het dijbeen van Tyrannosaurus. Dat was op zich al een hele prestatie. Een jaar later bleek ook nog dat de moleculaire samenstelling van het weefsel meer overeenkwam met dat van levende vogels (een kip in dit geval) dan met welke andere levende diersoort ook. De conclusie was snel getrokken: Tyrannosaurus en vogels zijn uit dezelfde vooroudergroep ontstaan, namelijk uit vroege theropode dino's. Dat moet niet zo gek lang na de geboorte van de dino's als reptielengroep gebeurd zijn, want Archaeopteryx (de alleroudste oervogel die als fossiel is gevonden) leefde rond 140 miljoen jaar geleden en was bijna al een echte vogel. Vogels zijn dus eigenlijk vliegende dino's. Dus zie je een buizerd boven je hoofd cirkelen of een mus zitten op een dakpan, dan mag je gerust denken: daar heb je de neef van T. rex.