Een (hooi)vorkje op mijn borst

Fur wat? Furcula!

T. rex heeft een speciaal bot, een bot dat zoogdieren niet hebben. Reptielen hebben het niet eens, terwijl T. rex toch ook een reptiel is. Alleen vogels hebben het bot ook. Het gaat om het furcula oftewel vorkbot. Een aparte naam, maar het is ook een apart bot. Het lijkt wat op een hooivork, vandaar de naam. Aan de voorkant van het lichaam vormt het een soort brug tussen de schouderbladen. Toevallig groef Naturalis ook een vorkbot op bij het T. rex skelet in Montana. De paleontologen waren superblij.

Dankzij dat vorkbeen had T. rex extra stevigheid in zijn armen. Dat kon hij best gebruiken, want zijn armpjes waren dan wel klein, ze moesten toch zwaar werk verrichten. Paleontologen denken dat T. rex zijn kleine armpjes gebruikte om tegenstribbelende prooien in bedwang te houden. Daarbij komt er flinke druk op de armen te staan. Het vorkbeen laat niet alleen zien dat T. rex en vogels familie van elkaar zijn, het voorkomt ook ongelukken. Het verlicht de krachten op de armen door ze af te leiden naar de schouderbladen. Een mooi staaltje ingenieurskunst van de natuur waar T. rex dankbaar gebruik van maakte. Vogels gebruiken hun vorkbeen voor iets heel anders, namelijk om te vliegen. Daarom is het bij hen extra groot.