En toen was ik weg

Bye bye T. rex

66 miljoen jaar geleden stierven de dinosauriërs massaal uit. Dat gebeurde plotseling. Een grote natuurramp was er de oorzaak van dat het ineens voor bijna iedereen was afgelopen, ook voor T. rex. Een planetoïde van minimaal 10 km doorsnee veroorzaakte in de ruimte een explosie met een energie groter dan vijf biljoen keer de atoombom die in 1945 op Hiroshima viel. Brokstukken sloegen op aarde een krater van 180 kilometer in doorsnee voor de kust van Yucatán, Mexico. Grote hoeveelheden water en stofwolken werden de lucht in geslingerd, waardoor de zon maandenlang verduisterd raakte. Tegelijk kwam er uit het gips (voor de kust van Mexico) veel zwavel vrij wat een regen van 'accuzuur' veroorzaakte. Planten konden in het duister en door het zuur niet meer groeien en het werd ook nog eens heel koud. Planteneters hadden niet genoeg meer te eten. Zij stierven één voor één en daardoor kwamen ook de vleeseters in de problemen. Binnen een aantal maanden na de klap was nergens een dino meer te zien. Ook T. rex kwam om van de honger.

Vorige infosnack   Naar overzicht infosnacks