Een ei hoort erbij

Kwam T. rex uit een goed nest?

Hoewel er nog geen T. rex-eieren zijn gevonden, is het honderd procent zeker dat ze uit eieren kropen. Alle reptielen en de met reptielen verwante vogels leggen immers eieren. Belangrijker is dat we van veel andere dinosoorten ook fossiele eieren gevonden hebben, soms nog liggend in het nest. Vermoedelijk leken de eieren van T. rex op die van Oviraptor - een kleine vleeseter met verenkleed - en waren ze langwerpig gevormd. Eieren van plantenetende dinosauriërs waren ronder en hadden meer weg van een leeggelopen voetbal.

Sommige dino’s legden hun eieren in nesten. Zulke nesten zijn gevonden van Massospondylus en Maiasaurus, maar ook van de theropode vleeseter Oviraptor. Die broedde de eieren ook zelf uit. Dit weten we omdat er fossiele nesten zijn gevonden met de moeder er nog op. De grotere dinosauriërs deden dit natuurlijk niet: zij zouden de eieren pletten. Zij hadden andere manieren om toch voldoende gezonde nakomelingen voort te brengen. Ten eerste waren hun legsels groot  en dat vergrootte de kans op het uitkomen van eieren. Ten tweede legden zij hun nesten vaak in groepen bij elkaar (zoals bij Argentinosaurus of Maiasaura) en hierdoor werden de kwetsbare jonkies minder snel door naburige vleeseters verorberd.